Her ser vi Claus Bojesen med en afrikansk Baule maske. ( FOTO Ole Haupt),2008.
Maleren Claus Bojesen debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1971 på Den fries udst.,København.Og Charlottenborgs Forårs udstilling i 1971 og deltager på Efterårs udstillingen,Charlottenborg
i 1973. Første seperatudstilling var i Galleri M,København i 1969 og siden en udstilling med Akvareller og tegninger i kunstnerkollektivet Galleri Ahorn,København,senere laver disse kunstnere en eksperimentalfilm sammen:"Brændte
billeder",fra Mad man's film Company,som i sin Super 8 version bliver vist på Tåstrup Kulturcenter,fotografen et Andreas Hansen. Stor suces fik kunstnerkollektivet i Galleri Ahorn i Laksegade,København, da Claus Bojesen, Leif Ottar, Sten
Stensgård Petersen, Troels Wørsel ,Børge Sornum og Michael Buchwald viste udstillingen " Erotisk Kunst " .
Fra 1972 begynder Claus Bojesen at arbejde med det surrealistiske maleri og bliver
tilknyttet det berømte Galleri Passepartout i Snaregade,København. Dette galleri havde arrangeret en række udstillinger på Charlottenborg, hvor surrealismens fædre udstillede sammen med tresser oprørets ny- surrealister.
Fra sin første seperatudstilling i dette galleri i 1973 til 1983 følger en lang række seperat.udstillinger i Galleri Passepartout,København. Galleriet viser sine surrealistiske kunstnere på Bologne kunstmesse 1976, hvor Claus
Bojesen viser sine Venus billeder.Passepartout Gruppen udst. I 1979 i Haus am Lutzau Platz,Vest-BERLIN under titlen: abenteuer des Realismus, udstillingskatalog på tysk med tekst af Virtus Schade. Deltagere på denne vigtige surrealist udstilling
var: Claus Bojesen,Lars Rasmussen,Thor Lindeneg,Bjørn T.Hansen,Erik Rasmussen.
Den unge maler og skribent Claus Bojesen kommer i 1970 erne hurtigt i front i kunstlivet og gennem en række tema udstillinger med Gruppe Gyrr, der hvert år fra 1974 til 1986 udstiller på
Den Fries Udstillingsbygning,København med bogudgivelser i Gyrr-biblioteket, markerer denne lille gruppe malere sit specielle realistiske- og pop agtige formsprog sig i en række skelsættende tema udstillinger bl.a. : Efter,1974 og Mad,1975
og Hjemme hos,1979 med varehuset Ikea,som sponsor,hvilket skabte skandale i kunstlivet og i front med udstillingerne: Gyrr fotograferer ,som blev vist på Den Fries udstilling i København og Århus Kunstmuseum 1982 ,og som var vejviser for
den nye fotokunst,der brød igennem i kunstlivet. Gennem ca 10 år arbejdede fgl. kunstnere sammen om ideerne og temaerne i Gruppe Gyrr : Gunnar Bay, Claus Bojesen, Michael Buchwald, Mogens Egill, Bjørn T. Hansen, Lise Honore, Erik Rasmussen,
Preben Frank Stelvigt, Børge Sornum og med den dansk/franske maler Jette With,Paris og Figuration Cretique kommer Gruppe Gyrr til Paris og gruppen udstiller med Figuration Cretique på Grand Palais i 1984-85-86 og med Figuration Cretique
i Hessenhuis,.
Fra 1974 befinder vi os i en meget frugtbar og kreativ periode i Claus Bojesens kunst. De surrealistiske malerier i olie bliver
malet,Claus Bojesen begynder sammen med Bjørn T. Hansen at arbejde med bronce skulpturer udformet i cire per du- teknikken,Bojesen begynder at lave store kobbertryk i farver hos kobbertrykker Brian Christensen, og i 1981 udgiver Galleri Torso en kobbertryksmappe
med Claus Bojesen : De underste drømme, tre kobbertryk i farve, oplag 60 stk. udformet som i inspiration over Gustav Munch-Petersens digtsamling.Man kan fra 1974 og frem til 2003 se en lang række seperat udstillinger,hvor Claus Bojesens nostalgiske
surrealistiske stil med citater fra kunsthistorien og malet i sin altmodische penselføring folder sin fantasi ud i øde surreale landskaber,befolket med vingede fabeldyr eller Venusser,der venter på den guddommelige befrugtning til senere
i 1982 i en ny ekspressiv ornamentalsk stil med inspiration hentet fra ophold i Nord-italien og Milanos kunstneriske smeltedigel og en lang Odysse til Istanbul og Øst-tyrkiet, 1984. Mange af disse seperatudstillinger vises i Galleri Torso,Odense fra
1975 - 2003 og med dette galleri deltog Claus Bojesen også i Gallerisammenslutningens kunstmesser i Forum,København og Herning. Sideløbende sås Claus Bojesen seperat i Origrafica,Malmø 1979 og 1981.
Claus Bojesens surreale malerier fra perioden 1971 - 1982 skal forståes som en politisk og social orientering omkring vor klodes sparsomme resurcer,vor forsvindende kultur og som et nostalgisk blik på den dræbte natur,som hos Claus Bojesen
bliver formuleret som stilleben i form af malerier med det blodige afhuggede hestehovede. Et frit citat for Goya,men også en ung malers protest mod naturen,der voldtaget i industriliseringens navn og den politiske vold mod menneskeheden, kan indlægges
i malerens protest mod Vietnam-krigen som det ses i Det store politiske maleri : De amerikanske Gratier, mål 200 + 300 cm, der blev vist på Pro,Charlottenborg 1974 og på Ny Nordisk Romantik,Lunds Konsthal 1975. Claus Bojesen viste bronceskulptur
i Galleri Moderne,Silkeborg,1975.
Første seperatudstilling i Italien var med akvareller i Galleria Rinaldo Rotta,Genua ( sammen med Nes Lerpa )1981
og samme år begynder Nes Lerpa og Claus Bojesen at arbejde med keramik i Ibis Ceramica,Cunardo hos billedhuggeren Gianni Robusti,her møder de kineseren Hsiao Chin,som er bosat i Milano,men arrangerer en udstilling med deres kunst i Spring Gallery,i
Taipei i Taiwan,1982. De danske malere Claus Bojesen,Peter Nyborg og Nes Lerpa danner en uformel nordisk gruppering i kunstlivet i Milano og deltager på kunstmessen Art Bologne i 1983 med Galleria Rinaldo Rotta og bliver derefter inviteret til
at deltage med Cenobio dei Visualitas,Milano på Basel kunstmesse 1984. Det danske kulturministerium sponsorerer udstillingen : "Ommagio dei Pinot Gallicio ",Teatro Monviso,Cuneo,Italien,1984 med deltagelse af Claus Bojesen,Eva Sørensen,Torben
Bohse,Nes Lerpa,Peter Nyborg og Annelise Kalbak.Det blev en skelsættende udstilling i Piemonte,hvor udstillingens hyldest til den socialistiske maler og apoteker fra Alba blev et indlæg i debatten om kunst/fantasi/samfund. Til udstillingen
udkom nr 1,1984 af tidsskrifte Il Cielo dei Vichinghi.
Hjemvendt fra Italien viser Claus Bojesen akvarel udstillingen " Bocca del Veritas ", i Galerie Zeuthen,Vedbæk 1984 .
I 1983
viser Claus Bojesen keramik fra Ibis Ceramica,Italien,samt akvareller hos Galleri Ægidius,Randers . I 1990' erne viser Claus Bojesen 7 store one man shows med malerier,akvarel,litografier og bronceskulpturer i Kunsthallen,Købmagergade,København
i årene 1993,94,95,96,97,98,2000. Disse udstillinger tager udgangs punkt i Claus Bojesens læsning af renæssance digteren Dante Aligheris " Den Guddommelige Kommedie ".Det bliver til tre udstillinger over dette tema og de øvrige fire
udstillinger i Kunsthallens lokaler viser Claus Bojesen sine ornament og maske malerier, som er inspireret af Claus Bojesens interesse for Tribal Art. Bojesen samler en kreds af malere og billedhuggere fra Italien i en ny gruppering, som kaldes Gruppo
Shakti, grundlagt af Hsiao Chin,Gianni Robusti og Claus Bojesen på Ibis Ceramica,Cunardo i 1989, gruppen viser sin første udstilling i Overgaden,kulturministeriets hus på Christianshavn,senere udstiller man i Århus Kunstbygning
i 1990 og i Kunsthallen,København og Galleria AZ,Milano,det blev til ialt 8 udstillinger med udgivelser af kataloger hos North-Information,København. Claus Bojesen stifter familie og bosætter sig periodisk i atelier huset i skoven i Nord
Skåne og begynder at male sine ornamentalsk og maske agtige malerier og udstiller nye malerier fra Sverige hos Galleri Ivan Edeling,Gl. Mønt i København i 1992 og året efter på Køln Kunstmesse. I 2001 viser Claus Bojesen
sin nye litografiske mappe: " Kabbalistisk Labyrint ", 8 litografier i farve i oplag 60 eks., sammen med olie malerier i Galleri Weibull i Vedbæk.Det blev starten på nye litografiske mapper, trykt hos det litografiske værksted Hostrup-Pedersen
& Johansen, Valby i årene 2001 - 2012 , ialt 7 litografiske mapper med hvert sit tema og forskellige figurationer. I 2003 viser Claus Bojesen sin litografiske mappe : " Ornament ", 4 litografier i farve trykt hos Hostrup - Pedersen &
Johansen, Valby sammen med oliemalerier i Galleri Zenit,København og i 2005 viser Claus Bojesen sin litografiske mappe : Orfeus og Eurydike " med 4 litografier i farve hos Hostrup - Pedersen & Johansen,Valby sammen med nye abstrakte malerier
og akvareller hos Galleri Jytte Arentzen på Østerbrogade i København. 2008 færdiggører Claus Bojesen sin mappe med 10 abstrakte litografier med tema fra Arthur Koestlers essay bog : Lotussen og Robotten - og rejser på
kunstrejse til New York og udstiller lige hjemkommet med en lang række akvarel skitser: Postkort fra New York i Arthouse,Frederiksberg. Senere på året 2010 er Claus Bojesen igen i Paris og udstiller i det nye galleri kvarter Marais i Gallerie
Anders Hus og viser maleri og tegninger og den nye litografiske mappe : " Bonsaitræet ", med 6 litografier trykt hos Hostrup - Pedersen & Johansen i Valby og senere i 2012 en udstilling med tusch tegninger : encre de Claus Bojesen 1968
- 72.,igen i det lille eksklusive Gallerie Anders Hus,Paris.Claus Bojesen deltager med maleri og keramik på en stor udstilling med Dansk/ Fransk kunst i Brønsalen,Frederiksberg arrangeret af Arthouse i 2011,derefter rejser han til Indien og maler
en række erotiske billeder fra gudindernes tempel i Nepal, serien : Venus fra Nargakot. Disse bliver vist i Galleri Zeuthen,Vedbæk,2013.
Året 2012 blev
året , hvor kunstnersammenslutningen Pro fejrede sit 50 års jubilæum.I mange år blev Pro betragtet som gruppen, der gjorde oprør mod Kunstakademiets dominans i kunstlivet.Med basis på Charlottenborg blev Pro samlingsstedet
for alle de nye tallenter og mange af Pro udstillinger i 1980 ' erne var de inviterede gæsters antal større end medlemmerne. I 2012 fejrede gruppen jubilæet med en stor udstilling på Gammelgård i Springforbi,København
og senere samme år viste Pro en temaudstilling : Tårnet i Rundetårn,København,her viste Claus Bojesen sin nyeste litografiske mappe : Tårnet - Orgasmens skruestik. " med 4 nye litografier med tekst og billede. Pro arrangerede
en Artists Talk,som blev filmet af Gunnar Bay,hvor bl.a. Claus Bojesen læste op af sin digtsamling: Orgasmens Skruestik,afsnittet kan ses på Youtupe. Claus Bojesen er medlem af Pro siden 1973 og af Gruppe Gyrr
fra 1974 - 86,stifter af den internationale Gruppo Shakti sammen med Gianni Robusti og Hsiao Chin 1989. Udst. På Grand Palais,Paris 1984-85-86 med " Figuration Cretique ".
Uddannelse og aktiviteter : Student
1968. Harald Isensteins kunstskole i 1960' rene, Kunstakademiets Arkitektsskole fra 1968, ansat hos Frederick Lord Bojesen & Son,International Architects i København,Cairo og Riyad fra 1968-82. Medlem af Statens Kunstfonds indkøbs- og legat
udvalg 1983,84,85.Arbejdet som kunstskribent for tidsskriftet Hrymfaxe 1971-95,skrevet for Paletten og redigeret og udgivet Gyrr-Biblioteket 1974-84,udgivet det italienske tidsskrift " Il Cielo dei Vichinghi " no 1,1984.Repr. På Kastrupgårdsamlingen,Sønderjyllands
Kunstmuseum,Århus Kunstmuseum,Malmø Kunstmuseum,Vendsysselsk Kunstmuseum og Pinakoteka,Cuneo. Biografi i Weilbach Kunstner Leksikon udg.1992.Monografi :Claus Bojesens Utopia,Passepartout Biblioteket nr.1,Virtus Schade,1979 og Den orientalske Rebus,om
Claus Bojesen af Frederich. Th Issachsson,1992 tilrettelagt af Galleri Torso. Endvidere 3 volum ,North- Information,1985,1989,1992.,editor Bent Petersen. Illustrationer: " Manden der købte drømme ", fortællinger af Virtus Schade,illustr.
Af Claus Bojesen,Finn Jacobsens Forlag,København 1984. Morgensterns digte,gendigtet af Virtus Schade,illustr.af Claus Bojesen,Finn Jacobsens Forlag,København 1985.Illustrationer til Jostein Gaarder,Maya,roman,Forum 2001.